U.S. Repeals Propaganda Ban, Spreads Government-Made News to Americans

John Hudson
Foreign Policy
July 17, 2013

 

Stalin Propaganda PosterFor decades, a so-called anti-propaganda law prevented the U.S. government’s mammoth broadcasting arm from delivering programming to American audiences. But on July 2, that came silently to an end with the implementation of a new reform passed in January. The result: an unleashing of thousands of hours per week of government-funded radio and TV programs for domestic U.S. consumption in a reform initially criticized as a green light for U.S. domestic propaganda efforts. So what just happened?

Until this month, a vast ocean of U.S. programming produced by the Broadcasting Board of Governors such as Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, and the Middle East Broadcasting Networks could only be viewed or listened to at broadcast quality in foreign countries. The programming varies in tone and quality, but its breadth is vast: It’s viewed in more than 100 countries in 61 languages. The topics covered include human rights abuses in Iran, self-immolation in Tibet, human trafficking across Asia, and on-the-ground reporting in Egypt and Iraq.

The restriction of these broadcasts was due to the Smith-Mundt Act, a long-standing piece of legislation that has been amended numerous times over the years, perhaps most consequentially by Arkansas Senator J. William Fulbright. In the 1970s, Fulbright was no friend of VOA and Radio Free Europe, and moved to restrict them from domestic distribution, saying they “should be given the opportunity to take their rightful place in the graveyard of Cold War relics.” Fulbright’s amendment to Smith-Mundt was bolstered in 1985 by Nebraska Senator Edward Zorinsky, who argued that such “propaganda” should be kept out of America as to distinguish the U.S. “from the Soviet Union where domestic propaganda is a principal government activity.”

Zorinsky and Fulbright sold their amendments on sensible rhetoric: American taxpayers shouldn’t be funding propaganda for American audiences. So did Congress just tear down the American public’s last defense against domestic propaganda?

BBG spokeswoman Lynne Weil insists BBG is not a propaganda outlet, and its flagship services such as VOA “present fair and accurate news.”

“They don’t shy away from stories that don’t shed the best light on the United States,” she told The Cable. She pointed to the charters of VOA and RFE: “Our journalists provide what many people cannot get locally: uncensored news, responsible discussion, and open debate.”

A former U.S. government source with knowledge of the BBG says the organization is no Pravda, but it does advance U.S. interests in more subtle ways. In Somalia, for instance, VOA serves as counterprogramming to outlets peddling anti-American or jihadist sentiment. “Somalis have three options for news,” the source said, “word of mouth, al-Shabab, or VOA Somalia.”

This partially explains the push to allow BBG broadcasts on local radio stations in the United States. The agency wants to reach diaspora communities, such as St. Paul, Minnesota’s significant Somali expat community. “Those people can get al-Shabab, they can get Russia Today, but they couldn’t get access to their taxpayer-funded news sources like VOA Somalia,” the source said. “It was silly.”

Read the full article—U.S. Repeals Propaganda Ban, Spreads Government-Made News to Americans